دیپلماسی جمهوری اسلامی؛ تجلی همگرایی حوزه و دانشگاه در عرصه بین المللی
کد خبر: 3773397
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷

دیپلماسی جمهوری اسلامی؛ تجلی همگرایی حوزه و دانشگاه در عرصه بین المللی

گروه اجتماعی - یک مدرس حوزه و دانشگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی را تجلی همگرایی جدی حوزه و دانشگاه در عرصه بین‌المللی دانست که حکمت، مصلحت و عزت را اصل قرار داده و اظهار کرد: حوزه باید جدی تر به نیازها و انتظارات جامعه توجه داشته باشد و دانشگاه نیز به علوم انسانی و طبیعی استخراج شده توسط حوزویان نیازمند است.

دانشگاه به علوم انسانی استخراج شده توسط حوزویان نیازمند است

حجت الاسلام والمسلمین علی کریمیان، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با ایکنا از گیلان، وحدت حوزه و دانشگاه را به معنی حضور حوزوی در دانشگاه و حضور دانشگاهی در حوزه ندانست و اظهار کرد: امروز افرادی از دانشگاه به حوزه می آیند و برخی از حوزویان در دانشگاه تدریس می کنند، اما هدف از وحدت حوزه و دانشگاه قرار گرفتن در این دو فضا نیست.

وی با اشاره به وجود گسست هایی در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، افزود: نباید حوزه را فقط سنت و تدین و دانشگاه را فقط تجدد ببینیم، البته دانشگاهیان و حوزویان باور دارند که هر چیز سنتی الزاماً بد نیست و هر چیز جدیدی الزاماً خوب نیست.

وحدت علم و دین
مدرس حوزه و دانشگاه وحدت این دو مرکز را به مثابه وحدت علم و دین دانست و ادامه داد: اتمسفر موجود در فضای حوزه و دانشگاه نشان می دهد که هنوز ساز و کارهای لازم جهت تحقق وحدت وجود ندارد؛ لذا آن تعریفی که از رابطه علم و دین داریم، رابطه حوزه و دانشگاه را تعریف می کند.

حجت الاسلام کریمیان علم دینی را مقصود وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: نباید دانشگاه را نماد علم و حوزه را نماد دین در امور فردی و اخروی بدانیم، بلکه دانشگاه نیازمند مساعدت و همیاری نهادی مانند حوزه به عنوان نهادی که تحقیقات جدی در امر دین دارد، است.

وحدت در بن‌مایه‌های نظری
وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در دیدن یک روحانی در محیط دانشگاه خلاصه نمی شود، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید در مبانی و بن مایه های نظری وحدت داشته باشند.

این کارشناس دینی اساس شکل گیری دانشگاه در قرن 12 میلادی را با الهام از حوزه های اسلامی دانست و متذکر شد: حوزه های اسلامی در همه علوم کار می کردند و جدا دانستن علوم طبیعی از حوزه‌های علمیه نادرست است. دانشگاه نه تنها در محتوا از حوزه الگو گرفته، بلکه در شمایل نیز تحت تاثیر حوزه بوده و مقاطع تحصیلی دانشگاهی در واقع همان سطوح سه گانه حوزوی است.

حجت الاسلام کریمیان با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی متشکل از طیف قابل قبولی از بزرگان حوزه و دانشگاهاست، گفت: علیرغم مطالبه گری شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق نیفتاده است. البته دفاتر همکاری حوزه و دانشگاه در این زمینه فعال هستند و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

نیاز علوم به محتوا
وی اگزیستانسیالیسم الحادی را نتیجه دانشگاه بدون دین دانست و تصریح کرد: در عصر مدرنیته راززدایی از علوم طبیعی مطرح شد، اما دنیا به این نتیجه رسیده که علوم به محتوا نیازمند است.

این مدرس دانشگاه پیشرفت های علمی و صنایع دفاعی را تبلور اندیشه های حوزه در دانشگاه دانست و تأکید کرد: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، علوم دانشگاهی ما مطالبات برآمده از حوزه را تحقق بخشیده و فرزندان این مرز و بوم در دانشگاه ها منویات مقام معظم رهبری را به منصه ظهور رسانده اند.

حجت الاسلام کریمیان دیپلماسی جمهوری اسلامی را تجلی همگرایی جدی حوزه و دانشگاه در عرصه بین المللی دانست که حکمت، مصلحت و عزت را اصل قرار داده و اظهار کرد: حوزه باید جدی تر به نیازها و انتظارات جامعه در زمینه های مختلف توجه داشته باشد و برای این نیازها انسان تربیت کند و فقط محدود به فقه و اصول نباشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه به علوم انسانی و طبیعی استخراج شده توسط حوزویان نیازمند است، یادآور شد: دولت نیز باید عزم جدی در تحقق مقوله اسلامی شدن دانشگاه ها داشته باشد که این مهم جزو آرمان های امام راحل بود. همچنین اساتید دانشگاه باید با مطالبات ایدئولوژیک اسلامی آشنا شوند و سپس مهندسی جامعه را برعهده بگیرند.

انتهای پیام

captcha